november 02, 2011

Tävla & vinn: Det Svenska Rummet

AND THE WINNER IS....... ÅSA! Grattis! Vinstchanserna var verkligen höga denna gång, när ni bara var 3 som var med och tävlade. Åsa, om du mailar mig din adress, till designskolan(at)gmail.com, så skickar jag boken nästa vecka. Thanks you for participating Ann and Cez. New chances to win every other day this month. Good luck, ladies.

------------------------------------------------
Under sommaren har jag botaniserat i antikvariat och boklådor, på jakt efter fin-fina böcker att tävla om här på bloggen. Anledningen är att jag den 15 november firar att jag bloggat i 2,5 år! (Ojämt och fint tal att fira, eller hur?)

Vad tiden går! Först experimenterade jag med flera olika bloggar, innan jag till slut samlade ihop alltihop här i Creative Living, och i min andra blogg Wabi Sabi.

Och i november är du välkommen att fira med mig, genom att tävla om olika inredningsböcker (och några om mode och trädgård). Ambitionen är att lotta ut en bok varannan dag här på bloggen, så håll utkik!!!  Allt du behöver göra för att delta i tävlingen om varje bok,  är att
1. Svara på dagens tävlingsfråga i kommentarsfältet nedan.
2. Och berätta varför just DU skall vinna boken.

Tävlingen pågår till klockan 24 påföljande dag. (Beroende på när på dan tävlingen utlyses kan ibland tävlingstiden ibland bli några timmar längre.) Vinnaren annonseras i detta inlägg.

Först ut är den fina boken Det svenska rummet, av Lars Sjöberg med flera. En vacker, rikt illustrerad coffe-table bok i storformat, om 200 sidor Boken är inköpt på antikvariat, men i skick som ny. Läs mer om boken under bildcollaget nedan.

DAGENS TÄVLINGSFRÅGA: författaren Lars Sjöberg skrivit flera böcker om inredning och möbler. Nämn två boktitlar i kommentarsfältet nedan. Dessutom vill jag gärna veta varför just DU skall vinna boken. Tävlingen om boken Det svenska rummet pågår till fredag 4 november kl 24 Liiite extra tävlingstid denna gången, eftersom det är det första tävlingstillfället. Lycka till!



Lite information om boken. 
Mycket av det som vi idag upplever som typisk svensk inredning och design har sina rötter i 1700-talets stilideal. När konstfärdiga europeiska inredningsstilar omtolkades för att passa lokala svenska traditioner och tillgången på råmaterial, fick de ett "enklare" estetiskt uttryck.
Lars & Ursula Sjöbergs bok Det svenska rummet är idag en klassiker. Här beskrivs svenska rikemanshem, sommarvillor och lusthus från 1700- och 1800-talet. Boken är illustrerad av Ingalill Snitt och var och en av de 250 sagolikt vackra färgbilderna är ett konstverk i sig. Värde: 290 kr. Boken finns inte längre att köpa (utom på antikvariat)

Notera: skall vinsten skickas till en adress utomlands, står vinnaren för den extra portokostnaden.

4 kommentarer:

  1. I want to participate!!!! I am in!!! ;))

    SvaraRadera
  2. Rum för möbler och 9 hus och 1 kyrka!

    Hos mig finns det alltid plats för fler böcker, och inredningsböcker har jag inte så många, ännu...

    KramAnn

    SvaraRadera
  3. Stort grattis och vilka tävlingar du bjuder på!

    1. Ostindiskt, Nio hus och en kyrka.
    2. Jag skulle gärna vilja vinna den här boken dels för att jag är så intresserad av vår svenska kulturhistioria och dels skulle boken vara till stor hjälp i mitt jobb där jag arbetar med färgsättningar och jag ofta får frågan om epokspecifika färgsättningar och inredningar.

    SvaraRadera
  4. AND THE WINNER IS....... ÅSA! Grattis!
    Vinstchanserna var verkligen höga denna gång, när ni bara var 3 som var med och tävlade. Åsa, om du mailar mig din adress, till designskolan(at)gmail.com, så skickar jag boken nästa vecka.

    Thanks you for participating Ann and Cez. New chances to win every other day this month. Good luck, ladies.

    SvaraRadera

Thanks! Love your comments. Makes blogging sooooo much more fun! Tack för din kommentar! Lika kul att läsa om du gillar vad jag skriver som när du tycker tvärt emot. /Lisbeth

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.